Vodice Marina - Hırvatistan
Vodice, Hırvatistan’ın Adriyatik
sahillerinde bulunan, zengin tarih ve kültürel bir dokuya sahip küçük bir
yerleşim yeridir. Etrafındaki ilk yerleşik düzenin tarih öncesi çağlarda
gelişmeye başladığı Vodice, Romalılar zamanından kalma (Arausa) bir yerleşim
yeridir. Ancak tarih belgelerinde 15. yüzyılın başlarında boy göstermeye
başlamıştır.
Vodice’de 15. ila 18. yüzyıllar arasında
inşa edilmiş olan çok sayıda tarihi yapı vardır. Bunlar genellikle kilise kalıntıları
şeklindedir. Birbirine yaslanan evler, araç geçişinin zor olduğu dar sokaklar,
halkın kendini düşmana karşı daha kolay savunması ve kış şartlarına elverişli
olması maksadıyla tasarlanmıştır. 15. ve 16. yüzyıllarda Venedikliler zamanında
Osmanlılardan şehri korumak üzere savunma duvarları inşa edilmiştir. Bu şehir
duvarlarının belirli yerlerinde de kuleler yaptırılmıştır. Kulelerde kasabaya
gelen yolcuların kontrol edildiği bilinmektedir. 1646 yılında yapılan Coric
Kulesi halen şehir merkezinde ayakta durmaktadır. Aynı zamanda, bazana
(badz-han) adı verilen hanlar ile hem ticaret amaçlı kullanılan hem de sosyal
bir buluşma noktası olan kuyular diğer eski yapılar arasında sayılmaktadır. Hanlar,
özellikle Türkler için yapılmış olan, at ve silahların şehre girmeden
bırakıldığı tesislerdir. Osmanlı tehdidi sona erdiğinde, bu yapıların yerini
daha kaliteli taş malzeme kullanılarak yapılmış kalıcı binalar almıştır.
Osmanlı hâkimiyeti sona erdikten sonra, savunma
duvarlarının belirlediği sınırların dışına da evler inşa edilmiştir. Ayrıca
büyük bir iskele yapılmış ve böylece ekonomik anlamda gelişme de hızlanmıştır.
Vodice (sular) adını, yazın en sıcak günlerinde bile asla kurumayan
kuyulardan almaktadır. Hala şehir meydanında bulunan iki kuyudan çekilen sular
ile 19. yüzyıla kadar adalara su ticareti yapılmaktaydı. Hırvatistan’ın
bağımsızlığını ilan etmesinden sonra Vodice çok önemli bir turizm merkezi
haline gelmiştir.
Turizmdeki sürekli gelişmeyle birlikte
Šibenik Yarımadası’nın önde gelen tatil beldesine dönüşmüştür. Öyle ki; normal
sezonda 10.000 nüfuslu yerleşim birimi yaz aylarında 40.000 ziyaretçiye ev
sahipliği yapmaktadır.
Šibenik’e ve oradan da Viyana ve bazı Alman
şehirlerine otobüs ile ulaşım mümkündür. Šibenik’ten ayrıca Zagreb’e trenle
seyahat edilebilir.
Tipik Akdeniz iklimine sahip olan
kasabada sıcaklık kışın 5°C’nin altında düşmez. Yazları ise genellikle 30°C
civarındadır. Yöredeki hâkim rüzgârlar; serinletici kuzeydoğu (bura)
rüzgârları, öğlene doğru karaya doğru esmeye başlayan maestral adı verilen
esintiler ile nemli güneydoğulu jugo rüzgârlarıdır.
Kumlu veya çakıllı kumsalların bulunduğu
Vodice’de Ağustos aylarında Vodička festivali kutlanmaktadır.
Okit, tüm şehri görebilen ünlü tepenin
ismidir. Vodice kasabası, 133 metre yüksekliğindeki Okit Tepesi ile
bütünleşmiştir. Marinaya yaklaşıldığında, şehir limanındaki dalgakıran üzerinde
yer alan II. Dünya Savaşı anıtı farkedilmektedir. Marina dalgakıranının 180
metre güneydoğusunda sığlıklar mevcuttur.
Maksimum feç mesafesinin 10 km civarında
olduğu marina bölgesi genellikle birçok küçük adanın koruması altındadır.
Kuzeydoğu (NE)-güneybatı (SW) doğrultusunda planlanan 260 metre uzunluğunda
doğu dalgakıranı ve 100 metre uzunluğunda batı dalgakıranı ile yaklaşık 5,3
hektar büyüklüğünde korunaklı su alanı oluşturulmuştur. Yat başına 193 m² su
alanı düşmektedir. Giriş ağzı 40 metre olan marinada toplam 535 m uzunluğunda 5
adet iskele (1.070 m yanaşma yeri), dalgakıran arkasında
120 metre uzunluğunda yüzer rıhtım ve 330 metre rıhtım bulunmaktadır. İskeleler
arası mesafe ortalama olarak uluslararası tasarım kuralları ile uyumludur.
İskele genişlikleri 2,5 metredir. Suda 340 yat ve karada 50 yat park
kapasitesine sahiptir. Basen içi su derinliği maksimum -4,0 metredir. 25
metre boya kadar yatları kabul edebilmektedir. 40 ton kapasiteli travellift ve
10 ton kapasiteli vinç bulunmaktadır. Güney dalgakıranın içinde akaryakıt
rıhtımı mevcuttur. Yaklaşık 120 araçlık park kapasitesi bulunan marinanın çekek
alanı büyüklüğü 6.800 m²’dir. Marinadaki yat dağılımına göre, %30 oranda 10
metre ve daha kısa boyunda yatlar bulunmaktadır. %45 oranında 12 metre ila 15
metre arası yatlar ve %5 oranında 18 metreden uzun yatlar kabul edilmektedir. Marina
girişinden itibaren erişimi en uzakta bulunan kuzey kesimleri, küçük yatların
yanaşması için ayrılmıştır. 18 metre ve üzeri uzunluktaki yatlar ise ana
dalgakıranın iç tarafındaki girişe en yakın konumda bulunmaktadırlar.
Vodice’de nesilden nesile aktarılan
şekliyle geleneksel ızgara ve tava deniz ürünü çeşitlerini bulmak mümkündür. Hırvatistan
iyi şaraplarıyla da ün yapmış bir ülkedir. Sahil kesimlerinde tüketilen en
meşhur kırmızı şaraplar arasında Plavac, Dingač, Teran, Opolo ve Postup; beyaz
şaraplar arasında ise Pošip, Pinot, Kujundžuša, Žlahtina ve Muškat sayılabilir.
Yöresel mutfaklarda Akdeniz lezzetleri
hâkimdir. Bolca zeytinyağı kullanılır. Ancak, kendine has balık pişirme
alışkanlıkları vardır. Sardalya en çok tercih edilen balık ürünlerindendir. Izgara
domuz eti ve kuzu kızartma veya domates sosunda pişirilen sığır eti çokça
rastlanılan et yemekleridir. Osmanlı etkisi ile yaprak sarma da mutfaklara
giren popüler bir yemektir.
Geleneksel taze Hırvat peyniri (svježi
sir) marketlerde rahatlıkla bulunabilen çok popüler bir çeşittir. Ayrıca yöreye
özgü Dalmaçya tartı tavsiye edilen bir tatlı olarak sofralarda kendine yer
bulmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder