29 Mart 2016 Salı

Vodice Marina - Hırvatistan

Vodice, Hırvatistan’ın Adriyatik sahillerinde bulunan, zengin tarih ve kültürel bir dokuya sahip küçük bir yerleşim yeridir. Etrafındaki ilk yerleşik düzenin tarih öncesi çağlarda gelişmeye başladığı Vodice, Romalılar zamanından kalma (Arausa) bir yerleşim yeridir. Ancak tarih belgelerinde 15. yüzyılın başlarında boy göstermeye başlamıştır.
Vodice’de 15. ila 18. yüzyıllar arasında inşa edilmiş olan çok sayıda tarihi yapı vardır. Bunlar genellikle kilise kalıntıları şeklindedir. Birbirine yaslanan evler, araç geçişinin zor olduğu dar sokaklar, halkın kendini düşmana karşı daha kolay savunması ve kış şartlarına elverişli olması maksadıyla tasarlanmıştır. 15. ve 16. yüzyıllarda Venedikliler zamanında Osmanlılardan şehri korumak üzere savunma duvarları inşa edilmiştir. Bu şehir duvarlarının belirli yerlerinde de kuleler yaptırılmıştır. Kulelerde kasabaya gelen yolcuların kontrol edildiği bilinmektedir. 1646 yılında yapılan Coric Kulesi halen şehir merkezinde ayakta durmaktadır. Aynı zamanda, bazana (badz-han) adı verilen hanlar ile hem ticaret amaçlı kullanılan hem de sosyal bir buluşma noktası olan kuyular diğer eski yapılar arasında sayılmaktadır. Hanlar, özellikle Türkler için yapılmış olan, at ve silahların şehre girmeden bırakıldığı tesislerdir. Osmanlı tehdidi sona erdiğinde, bu yapıların yerini daha kaliteli taş malzeme kullanılarak yapılmış kalıcı binalar almıştır.
Osmanlı hâkimiyeti sona erdikten sonra, savunma duvarlarının belirlediği sınırların dışına da evler inşa edilmiştir. Ayrıca büyük bir iskele yapılmış ve böylece ekonomik anlamda gelişme de hızlanmıştır.

Vodice (sular) adını,  yazın en sıcak günlerinde bile asla kurumayan kuyulardan almaktadır. Hala şehir meydanında bulunan iki kuyudan çekilen sular ile 19. yüzyıla kadar adalara su ticareti yapılmaktaydı. Hırvatistan’ın bağımsızlığını ilan etmesinden sonra Vodice çok önemli bir turizm merkezi haline gelmiştir.
Turizmdeki sürekli gelişmeyle birlikte Šibenik Yarımadası’nın önde gelen tatil beldesine dönüşmüştür. Öyle ki; normal sezonda 10.000 nüfuslu yerleşim birimi yaz aylarında 40.000 ziyaretçiye ev sahipliği yapmaktadır.
Šibenik’e ve oradan da Viyana ve bazı Alman şehirlerine otobüs ile ulaşım mümkündür. Šibenik’ten ayrıca Zagreb’e trenle seyahat edilebilir.
Tipik Akdeniz iklimine sahip olan kasabada sıcaklık kışın 5°C’nin altında düşmez. Yazları ise genellikle 30°C civarındadır. Yöredeki hâkim rüzgârlar; serinletici kuzeydoğu (bura) rüzgârları, öğlene doğru karaya doğru esmeye başlayan maestral adı verilen esintiler ile nemli güneydoğulu jugo rüzgârlarıdır.
Kumlu veya çakıllı kumsalların bulunduğu Vodice’de Ağustos aylarında Vodička festivali kutlanmaktadır.
Okit, tüm şehri görebilen ünlü tepenin ismidir. Vodice kasabası, 133 metre yüksekliğindeki Okit Tepesi ile bütünleşmiştir. Marinaya yaklaşıldığında, şehir limanındaki dalgakıran üzerinde yer alan II. Dünya Savaşı anıtı farkedilmektedir. Marina dalgakıranının 180 metre güneydoğusunda sığlıklar mevcuttur.
Zadar’a 45 km ve Šibenik’e 10 km uzaklıktaki marina, Vodice Limanı’nın kuzeyinde yer almaktadır. Dükkân, bar ve restoranlara oldukça yakın bir konumda bulunmaktadır.
Maksimum feç mesafesinin 10 km civarında olduğu marina bölgesi genellikle birçok küçük adanın koruması altındadır. Kuzeydoğu (NE)-güneybatı (SW) doğrultusunda planlanan 260 metre uzunluğunda doğu dalgakıranı ve 100 metre uzunluğunda batı dalgakıranı ile yaklaşık 5,3 hektar büyüklüğünde korunaklı su alanı oluşturulmuştur. Yat başına 193 m² su alanı düşmektedir. Giriş ağzı 40 metre olan marinada toplam 535 m uzunluğunda 5 adet iskele (1.070 m yanaşma yeri), dalgakıran arkasında 120 metre uzunluğunda yüzer rıhtım ve 330 metre rıhtım bulunmaktadır. İskeleler arası mesafe ortalama olarak uluslararası tasarım kuralları ile uyumludur. İskele genişlikleri 2,5 metredir. Suda 340 yat ve karada 50 yat park kapasitesine sahiptir. Basen içi su derinliği maksimum -4,0 metredir. 25 metre boya kadar yatları kabul edebilmektedir. 40 ton kapasiteli travellift ve 10 ton kapasiteli vinç bulunmaktadır. Güney dalgakıranın içinde akaryakıt rıhtımı mevcuttur. Yaklaşık 120 araçlık park kapasitesi bulunan marinanın çekek alanı büyüklüğü 6.800 m²’dir. Marinadaki yat dağılımına göre, %30 oranda 10 metre ve daha kısa boyunda yatlar bulunmaktadır. %45 oranında 12 metre ila 15 metre arası yatlar ve %5 oranında 18 metreden uzun yatlar kabul edilmektedir. Marina girişinden itibaren erişimi en uzakta bulunan kuzey kesimleri, küçük yatların yanaşması için ayrılmıştır. 18 metre ve üzeri uzunluktaki yatlar ise ana dalgakıranın iç tarafındaki girişe en yakın konumda bulunmaktadırlar.
Vodice’de nesilden nesile aktarılan şekliyle geleneksel ızgara ve tava deniz ürünü çeşitlerini bulmak mümkündür. Hırvatistan iyi şaraplarıyla da ün yapmış bir ülkedir. Sahil kesimlerinde tüketilen en meşhur kırmızı şaraplar arasında Plavac, Dingač, Teran, Opolo ve Postup; beyaz şaraplar arasında ise Pošip, Pinot, Kujundžuša, Žlahtina ve Muškat sayılabilir.
Yöresel mutfaklarda Akdeniz lezzetleri hâkimdir. Bolca zeytinyağı kullanılır. Ancak, kendine has balık pişirme alışkanlıkları vardır. Sardalya en çok tercih edilen balık ürünlerindendir. Izgara domuz eti ve kuzu kızartma veya domates sosunda pişirilen sığır eti çokça rastlanılan et yemekleridir. Osmanlı etkisi ile yaprak sarma da mutfaklara giren popüler bir yemektir.
Geleneksel taze Hırvat peyniri (svježi sir) marketlerde rahatlıkla bulunabilen çok popüler bir çeşittir. Ayrıca yöreye özgü Dalmaçya tartı tavsiye edilen bir tatlı olarak sofralarda kendine yer bulmaktadır.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder